Firma analityczna MGBI opublikowała kolejne branżowe opracowanie „Postępowania upadłościowe i restrukturyzacyjne w transporcie 2024”, w którym sytuacje firm transportowych komentuje radca prawny Mateusz Pyka, kwalifikowany doradca restrukturyzacyjny.
Dane z 2023 r. wskazują na istotne zmiany zachodzące w sektorze transportowym, w tym:
- zwiększenie liczby postępowań restrukturyzacyjnych, przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby postępowań upadłościowych;
- narastające problemy finansowe firmy, które istnieją na rynku ponad 10 lat;
Zdaniem Mateusza Pyki, firmy transportowe, które podejmują decyzję o rozpoczęciu restrukturyzacji nie otrzymują wystarczającego wsparcia zewnętrznego, dodatkowo są stygmatyzowane przez dotychczasowych kontrahentów – firmy leasingowe czy firmy oferujące karty paliwowe.
„Branża transportowa nie może obecnie liczyć na żadną taryfę ulgową” – mówi Mateusz Pyka. Jego zdaniem, sytuacja w branży transportowej nie ulegnie poprawie do momentu zmian na poziomie legislacyjnym. „Państwo powinno podjąć jak najszybciej działania zmierzające do poprawy sytuacji firm transportowych i zaoferować im jakąkolwiek formę wsparcia, przynajmniej tymczasowego. Brak jakiejkolwiek reakcji będzie skutkować coraz większą liczbą firm w kryzysie” – dodaje.
Raport zawiera także statystyki najbardziej zadłużonych przedsiębiorstw transportowych, które ogłosiły upadłość lub rozpoczęły restrukturyzację w 2023 r. Dane pokazują, że choć branża transportowa odnotowała spadek liczby upadłości, rosnące problemy finansowe zmuszają firmy do szukania innych dróg wyjścia z kryzysu, w tym restrukturyzacji. W opracowaniu mowa również o trudnościach i wyzwaniach, z którymi borykają się przedsiębiorstwa z wieloletnim stażem, które nie radzą sobie z rosnącą konkurencją i zmieniającymi się warunkami rynkowymi.
Zapraszamy do lektury pełnej treści raportu „Postępowania upadłościowe i restrukturyzacyjne w transporcie 2024”, a także z pełnym zakresem naszego wsparcia w zakresie postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych.